Standardy Ochrony Małoletnich

Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej nr 5 w Łodzi jest działanie dla dobra dziecka/ucznia
i w jego najlepszym interesie. Pracownik Poradni traktuje dziecko/ucznia z szacunkiem
oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika
wobec dziecka/ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Poradni, realizując
te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Poradni
oraz swoich kompetencji.
Niniejszy standard ochrony dzieci/uczniów przed krzywdzeniem określa procedury
interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu
dzieci/uczniów, a w sytuacji, gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia
rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku/uczniowi oraz
wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Poradni za bezpieczeństwo
dzieci/uczniów uczęszczających do placówki.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane
na stronie internetowej Poradni. Są promowane wśród całego personelu, rodziców
i dzieci/uczniów uczęszczających do Poradni. Poszczególne grupy małoletnich są
z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania
edukacyjne i informacyjne.
Słowniczek – wyjaśnienie terminów
Ilekroć w niniejszym dokumencie, bez bliższego określenia, jest mowa o:
1) personelu – należy przez to rozumieć każdego pracownika Poradni bez względu
na formę zatrudnienia, w tym współpracownika, stażystę, wolontariusza lub inną
osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt
z dziećmi/uczniami;
2) dziecku/uczniu – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku
życia (w przypadku uczniów z niepełnosprawnością do 24 roku życia,
a wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim do
ukończenia 25 roku życia);
1
3) opiekunie dziecka/ucznia – należy przez to rozumieć jego rodzica lub opiekuna
prawnego, którym jest również rodzic zastępczy;
4) zgodzie rodzica – należy przez to rozumieć zgodę obojga z rodziców
dziecka/ucznia;
5) krzywdzeniu dziecka/ucznia – należy przez to rozumieć popełnienie czynu
zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka/ucznia przez jakąkolwiek
osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka/ucznia,
w tym jego zaniedbywanie;
6) instytucji – należy przez to rozumieć każdą instytucję świadczącą usługi
dzieciom/uczniom lub działającą na rzecz dzieci/uczniów;
7) osobie odpowiedzialnej za standardy małoletnich – należy przez to rozumieć
wyznaczonego przez kierownictwo placówki pracownika odpowiedzialnego za
realizację Standardów ochrony dzieci/uczniów przed krzywdzeniem w placówce;
8) danych osobowych dziecka/ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie
informacje umożliwiające identyfikację dziecka/ucznia, a w odniesieniu do
konkretnego, zidentyfikowanego dziecka/ucznia/wychowanka – wszelkie
informacje o nim.
Rozdział I
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka/ucznia.
§ 3.

  1. Rekrutacja personelu Poradni odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
    rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych
    Standardów.
  2. Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko/uczeń
    ustalone w Poradni. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  3. W Poradni dokonano analizy ryzyka Załącznik nr 8 wskazującej na potencjalne
    obszary i czynniki ryzyka oraz sposoby ich redukowania.
  4. Personel Poradni posiada wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów
    krzywdzenia dzieci/uczniów i zwraca na nie uwagę w ramach wykonywanych
    obowiązków.
    2
  5. Personel Poradni monitoruje sytuację i dobrostan dziecka/ucznia.
  6. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy Poradni podejmują
    rozmowę z rodzicami/ opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat
    dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
    Rozdział II
    Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza
    krzywdzenia
    § 4.
    W przypadku powzięcia przez pracownika Poradni podejrzenia, że dziecko/uczeń jest
    krzywdzone, pracownik ma obowiązek poinformowania dyrektora lub wyznaczonego
    pracownika w Poradni.
    § 5.
  7. Po uzyskaniu informacji, dyrektor lub wyznaczony pracownik Poradni wzywa
    opiekunów dziecka/ucznia, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich
    o podejrzeniu. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia dotyczy
    ucznia/wychowanka pełnoletniego, co do którego nie zapadło postanowienie o jego
    ubezwłasnowolnieniu, poinformowanie rodziców oraz podjęcie innych czynności
    opisanych w niniejszych Standardach jest możliwe tylko po uzyskaniu pisemnej
    zgody
    takiego
    ucznia.
    Obowiązek uzyskania zgody pełnoletniej,
    nieubezwłasnowolnionej ofiary krzywdzenia nie jest wymagany dla poinformowania
    właściwych organów (Policja, prokuratura) w sytuacji, gdy domniemane
    krzywdzenie ma formę przestępstwa ściganego z urzędu.
  8. Wyznaczony przez dyrektora Poradni pracownik sporządza opis sytuacji na
    podstawie rozmów z dzieckiem/uczniem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami
    oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu z zastrzeżeniem § 6.
  9. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
    a) podjęcia przez Poradnię działań w celu zapewnienia dziecku/uczniowi
    bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej
    instytucji,
    b) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku/uczniowi Poradni,
    3
    c) skierowania dziecka/ucznia do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje
    taka potrzeba.
    § 6.
  10. W uzasadnionych Dyrektor lub wyznaczony pracownik może powołać zespół
    interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog, psycholog, wychowawca
    dziecka/ucznia/wychowanka lub inni pracownicy.
  11. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi
    określone w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów.
  12. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie
    dziecka/ucznia, dyrektor Poradni jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
  13. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów dziecka/ucznia
    na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie
    zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania
    sporządza się notatkę.
    § 7.
  14. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz
    z zaleceniem
    współpracy
    rodzicom/opiekunom.
    przy
    jego
    realizacji
    przedstawiany
    jest
  15. Przewodniczący zespołu interwencyjnego informuje rodziców/opiekunów
    o obowiązku Poradni – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
    małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny,
    ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego –
    procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu
    krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
    Uwaga! Pracownicy pedagogiczni Poradni uczestniczą w realizacji procedury
    „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania,
    jeżeli powezmą podejrzenie, że małoletni doświadcza przemocy domowej.
  16. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego – dyrektor Poradni składa
    zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek
    o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich,
    ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do
    przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
    4
  17. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
    1. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie
      małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – dyrektor Poradni
      informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka/ucznia na piśmie.
      § 8.
  18. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi
    Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji
    dziecka/ucznia w Poradni.
  19. Wszyscy pracownicy Poradni i inne osoby, które w związku z wykonywaniem
    obowiązków służbowych, podjęły informację o krzywdzeniu dziecka/ucznia lub
    informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji
    w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
    w ramach działań interwencyjnych.
    Rozdział III
    Zasady ochrony wizerunku dziecka/ucznia i danych osobowych małoletnich § 9.
  20. Poradnia, uznając prawo dziecka/ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
    zapewnia ochronę wizerunku dziecka/ucznia, zapewnia najwyższe standardy
    ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami
    prawa.
  21. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka/ucznia i ich danych
    stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
    § 10.
  22. Pracownikowi Poradni nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
    wizerunku dziecka/ucznia (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu
    dziecka/ucznia) bez pisemnej zgody rodzica lub jego opiekuna prawnego.
  23. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do
    opiekuna dziecka/ucznia – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
    5
    § 11.
    Upublicznienie przez pracownika Poradni wizerunku dziecka/ucznia utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody rodzica lub jego opiekuna prawnego.
    Uwaga! Jeżeli wizerunek dziecka/ucznia stanowi jedynie szczegół całości, takiej
    jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna
    prawnego na upublicznienie wizerunku dziecka/ucznia nie jest wymagana.
    Rozdział IV
    Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
    w Poradni
    § 12.
  24. Poradnia, zapewniając dzieciom/uczniom dostęp do Internetu, podejmuje działania
    zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić
    zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje
    oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
    i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
  25. Na terenie Poradni, w czasie zajęć, dostęp dziecka/ucznia do Internetu możliwy
    jest tylko pod nadzorem pracownika Poradni.
  26. W przypadku gdy dostęp do Internetu w Poradni realizowany jest pod nadzorem
    pracownika Poradni, jest on zobowiązany informować dzieci/uczniów o zasadach
    bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem
    podczas korzystania z Internetu w czasie zajęć.
    § 13.
  27. Dyrektor Poradni zobowiązany jest do zapewnienia właściwego zabezpieczenia
    sieci przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację
    odpowiedniego oprogramowania.
    Rozdział V
    Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
    § 14.
    6
  28. Dyrektor wyznacza pracownika odpowiedzialnego za realizację (w tym
    upowszechnianie) Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
    w Poradni.
  29. Pracownik, o którym mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialny za monitorowanie
    realizacji Standardów oraz proponowanie zmian w Standardach, w szczególności
    mających na celu dostosowanie do aktualnie obowiązujących przepisów prawa
    oraz potrzeb placówki.
  30. Pracownik odpowiedzialny za realizację Standardów ochrony małoletnich
    przeprowadza wśród personelu Poradni, raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą
    poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych
    Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać
    naruszenia Standardów.
  31. Na podstawie przeprowadzonej ankiety, osoba odpowiedzialna za realizację
    Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie
    przekazuje dyrektorowi Poradni.
  32. Dyrektor Poradni na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów
    niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom/uczniom i ich
    rodzicom/opiekunom.
    Rozdział VI
    § 15.
    Obowiązujące procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji
    w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka/ucznia.
  33. Polska procedura karna nakłada obowiązek zawiadomienia organów ścigania
    o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu – art. 304 § 1 k.p.k
  34. Przestępstwa wobec osoby najbliższej, które można zgłosić na policji lub
    w prokuraturze to: ” znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą najbliższą
    lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności
    od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan
    psychiczny lub fizyczny” – art. 207 k.k.
    7
  35. Zgodnie z art. 572 kodeksu postępowania cywilnego każdy, komu znane
    jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, obowiązany
    jest zawiadomić o nim sąd rodzinny. Obowiązek ten ciąży przede
    wszystkim na prokuratorach, notariuszach, komornikach, organach samorządu
    i administracji
    rządowej,
    ośrodkach pomocy
    organach Policji, placówkach oświatowych,
    społecznej
    oraz
    organizacjach
    i
    zakładach
    zajmujących się opieką and małoletnimi lub osobami psychicznie chorymi.
  36. Osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub
    zawodowych, powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu
    przestępstwa z użyciem przemocy domowej, mają obowiązek niezwłocznego
    zawiadomienia o tym Policji lub prokuratora – art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu
    przemocy domowej. Obowiązek ten mają także osoby będące świadkami
    przemocy domowej, które powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora lub inny
    podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.
  37. Interwencję powinna inicjować osoba/instytucja, która rozpoznała sygnały
    świadczące o występowaniu przemocy wobec dziecka/ ucznia – ma to realne
    przełożenie na jakość informacji, które pochodzą bezpośrednio od osoby
    krzywdzonej lub świadka przemocy oraz szybkość działania, co zwiększa szanse
    efektywności podejmowanych działań.
  38. W przypadku, gdy przestępstwo popełniono wobec małoletniego placówka, która
    powzięła taką informację, sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia
    przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
  39. Jeżeli opiekun/opiekunowie małoletniego zaniedbuje/ą jego potrzeby
    psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, należy poinformować
    właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie i obserwować
    dziecko z zachowaniem wzmożonej czujności. Jeśli zachodzi uzasadniona
    potrzeba wszczęcia postępowania z urzędu, konieczne jest powiadomienie sądu.
    8
  40. W przypadku stwierdzonej przemocy domowej / zaniedbania noszącego
    znamiona przemocy ze strony opiekunów wobec małoletniego, zachodzi
    konieczności wszczęcia procedury Niebieskiej Karty.
  41. Podmiotami upoważnionymi do wszczęcia procedury Niebieskie Karty zgodnie
    z § 2 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r w sprawie
    procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” są:
    • funkcjonariusze Policji,
    • pracownicy socjalni jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
    • pracownicy socjalni specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób
    doznających przemocy domowej,
    • asystenci rodziny,
    • nauczyciele wychowawcy będący wychowawcami klasy lub
    nauczyciele znający sytuację domową małoletniego,
    • osoby wykonujące zawód medyczny, w tym lekarze, pielęgniarki, położne
    lub ratownicy medyczni,
    • przedstawiciele gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
    • pedagodzy, psycholodzy lub terapeuci, będący przedstawicielami
    podmiotów wskazanych w art. 9a ust 3 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy
    domowej z dnia 29 lipca 2005 r.
  42. Niebieska Karta – A to formularz wypełniany przez w/w podmioty w przypadku
    stwierdzenia przemocy domowej. Wszczyna on procedurę Niebieskie Karty, która
    stanowi ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku
    z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy domowej. Procedura oferuje
    współpracę interdyscyplinarną pracowników różnych instytucji, opracowując plan
    pomocy – właściwym organem do takich działań jest Zespół Interdyscyplinarny,
    koordynujący pracę systemową na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.
  43. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r w sprawie
    procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta”
    wypełniony przez uprawniony podmiot formularz Niebieska Karta – A jest
    9
    przekazywany niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych do
    Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi z siedzibą przy ul. Tramwajowej 21.
  44. Po przekazaniu formularza, ze środowiskiem dotkniętym przemocą domową
    pracę prowadzi grupa diagnostyczno – pomocowa, której podstawowy skład
    stanowi pracownik socjalny z Wydziału Przeciwdziałania Przemocy Domowej
    mieszczącego się przy ul. Tramwajowej 21 oraz dzielnicowy właściwego rejonowo
    Komisariatu Policji.
  45. Jeśli sytuacja tego wymaga, skład grupy może być poszerzony o osoby wskazane
    w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej, mające znaczenie przy
    realizacji działań pomocowych dla dziecka i jego rodziny.
    Rozdział VII
    § 16.
    Dane kontaktowe instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą
    w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji
    kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz
    zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
    Zespół Interdyscyplinarny w Łodzi – siedziba przy Wydziale Przeciwdziałania
    Przemocy Domowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Tramwajowa 21
    e-mail : zi@mops.lodz.pl
    tel. 42 6765410/do13/
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łodzi, ul. Kilińskiego 102/102a – pomaga
    w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych, może też udzielić wsparcia psychologa
    i pedagoga.
    10
    Fundacja Ktoś ul. Rydza Śmigłego 70 – program: Ktoś dla kobiet – wsparcie dla kobiety
    doświadczających przemocy z terenu Łodzi. Fundacja oferuje bezpłatną pomoc
    psychologów, prawników oraz weekendowe warsztaty i grupy wsparcia.
    tel: 536029559 lub 42 2081109
    e-mail: ktosdlakobiet@gmail.com
    Telefon Zaufania od poniedziałku do piątku w godzinach 20:00 – 8:00,
    w soboty, niedziele i święta całodobowo
    tel. 19288
    Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie” Niebieska Linia”
    tel. 22 668 70 00 lub 116 123
    Linia Pomocy Pokrzywdzonym – ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych
    przestępstwem, a także osób dotkniętych przemocą domową, próbami samobójczymi
    i dla dzieci potrzebujących wsparcia.
    Tel. 48222 309900
    Fundacja Feminoteka – wsparcie dla kobiet doświadczających przemocy, także dla
    osób transseksualnych.
    tel. 888 88 33 88
    Fundacja Ocalenie – wsparcie dla migrantek i migrantów doświadczających przemocy/i
    dyskryminacji Łódź ul. Piramowicza 9/2 – pomoc dla cudzoziemców także w obszarze
    przemocy.
    Ośrodek Interwencji Kryzysowej przy Miejskim Centrum Terapii i Profilaktyki
    Zdrowotnej Łódź ul. Niciarniana 41 – programy korekcyjno – edukacyjne
    i psychologiczno – terapeutyczne dla sprawców przemocy domowej i grupy wsparcia
    dla osób doznających przemocy domowej.
    tel. 800 112 800 (bezpłatny, czynny całodobowo) lub tel. 42 630 11 02
    Fundacja Wsparcia Psychospołecznego / Lokalizacja:
    11
    • Piotrkowska 270 lok. 422
    • Strzelców Kaniowskich 71
    • Zbożowa 9
    Możliwe wizyty domowe w uzasadnionych przypadkach.
    Tel 794430463
    Fundacja Słonie na Balkonie – wsparcie dla rodzin dotkniętych kryzysem,
    szczególnie dla rodziców i opiekunów, którzy szukają pomocy dla dziecka
    w kryzysie.
    Tel. 800 800 602 – od poniedziałku do piątku między 15.00 – 19.00
    Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, ul. Franciszkańska
    85 – placówka całodobowa, dysponująca miejscami noclegowymi dla osób dotkniętych
    przemocą (bez skierowania i bez względu na dochód); oferuje bezpłatną,
    kompleksową pomoc schroniskową, terapeutyczną, pedagogiczną, socjalną,
    medyczną i prawną.
    Prokuratura Okręgowa w Łodzi, ul. Kilińskiego 152 – można tam złożyć zawiadomienie
    o przestępstwie i poprosić o udzielenie podstawowej informacji prawnej.
    Komisariaty Policji Komendy Miejskiej Policji w Łodzi:
    I KMP, ul. Sienkiewicza 28/30;
    II KMP, ul. Ciesielska 27;
    III KMP, ul. Armii Krajowej 33;
    IV KMP, ul. Kopernika 29/31;
    V KMP, ul. Organizacji WiN 60;
    VI KMP, ul. Wysoka 45;
    VII KMP, ul. 3 Maja 43;
    VIII KMP, ul. Wólczańska 250.
    Podczas wizyty w komisariacie można złożyć zawiadomienie o przestępstwie
    i poprosić o udzielenie podstawowej informacji prawnej.
    12
    Sądy
    • Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, VII i VIII Wydział Rodzinny
    i Nieletnich, al. Kościuszki 107/109;
    • Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w Łodzi, V Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul.
    Kopcińskiego 56.
    W sądach można złożyć pozew w sprawach rodzinnych lub wniosek dotyczący spraw
    opiekuńczych wobec dzieci.
    Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Łodzi:
    • Łódź-Bałuty, Łódź-Śródmieście, Łódź-Widzew – ul. Zachodnia 47, pokój: 113,
    I piętro;
    • Łódź-Polesie, Łódź-Górna – ul. Krzemieniecka 2b, pokój: 114, I piętro.
    Jeżeli przemocy towarzyszy picie alkoholu, można zwrócić się do Komisji z wnioskiem
    o skierowanie sprawcy przemocy na leczenie odwykowe lub uzyskać inną pomoc
    związaną z nadużywaniem przez niego alkoholu.
    Rozdział VIII
    § 17.
    Dostępność informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy
    w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci
    i młodzieży.
    Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
    Tel. 800121212
    Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
    Tel. 116111
    Fundacja Słonie na Balkonie
    Tel. 800800602 – od poniedziałku do piątku 15 – 19 / pomoc dla dziecka w kryzysie
    13
    Pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży na terenie Łodzi:
    • Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży przy ul.
    Mielczarskiego 35,
    • Centrum Środowiskowej Opieki Psychologicznej dla Dzieci Al. Kościuszki 39,
    • Poradnia Psychologiczna Fundacji Gajusz ul. Piotrkowska 17,
    • Poradnia Psychologiczna dla Dzieci Fundacji z Aspi-Racjami ul. Obywatelska
    57,
    • Poradnia Psychologiczna dla Dzieci ul. Sterlinga 27/29,
    • Centrum Medyczne Centermed – Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i
    Młodzieży Al. Piłsudskiego 157,
    • Fundacja Słonie na Balkonie ul. Kościuszki 39,
    • Poradnia Diagnozy i Terapii FAS przy ul. Cieszkowskiego 6 w Łodzi.
    Dostępność informacji dla dzieci/uczniów na temat możliwości uzyskania pomocy
    w trudnych sytuacjach, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci
    i młodzieży, stanowią Załącznik 12 do niniejszych Standardów.
    Rozdział IX
    Przepisy końcowe
    § 18.
  46. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie
    z dniem ogłoszenia.
  47. Ogłoszenie Standarów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub
    w innym widocznym miejscu w siedzibie (nazwa placówki) lub poprzez przesłanie
    tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieciom/uczniom/wychowankom
    drogą elektroniczną, lub zamieszczenie na stronie internetowej (nazwa placówki)
    oraz wywieszenie w wersji skróconej – przeznaczonej dla dzieci/uczniów.
    14
    Załącznik nr 1
    Zasady bezpiecznej rekrutacji w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 5
    w Łodzi, 90 – 552 Łódź, ul. Kopernika 40
  48. Dyrektor przed zatrudnieniem pracownika w Poradni poznaje dane osobowe,
    kwalifikacje kandydata/kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez
    Poradnię, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  49. Dyrektor dba o to, by osoby przez niego zatrudnione posiadały odpowiednie
    kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Dyrektor Poradni
    przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym
    dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na
    Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym. Uwaga! Przed
    dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków
    związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem
    małoletnich lub opieką nad nimi Poradnia jest zobowiązana sprawdzić osobę
    zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr
    z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których
    Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu
    małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr
    dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z
    rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie
    profilu placówki.
  50. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci
    i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania
    ich praw, dyrektor Poradni może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
    a) wykształcenia,
    b) kwalifikacji zawodowych,
    c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
  51. W każdym przypadku dyrektor Poradni musi posiadać dane pozwalające
    zidentyfikować osobę przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy
    zatrudnienia. Powinien znać:
    a) imię (imiona) i nazwisko,
    15
    b) datę urodzenia,
    c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  52. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze, dyrektor Poradni potrzebuje następujących
    danych kandydata/kandydatki:
    1) imię i nazwisko,
    2) data urodzenia,
    3) PESEL,
    4) nazwisko rodowe,
    5) imię ojca,
    6) imię matki.
  53. Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub
    analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej
    w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  54. Dyrektor Poradni przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje od
    kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności
    w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art.
    189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, lub
    za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach
    prawa obcego.
  55. Od kandydata/kandydatki dyrektor pobiera również oświadczenie o państwie lub
    państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita
    Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  56. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć
    również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów
    działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, bądź
    informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania
    informacji dla ww. celów.
  57. Jeżeli osoba posiadająca obywatelstwo polskie w oświadczeniu wskazanym
    w punkcie 7 oświadczyła, że w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwała na terenie
    państwa innego niż Polska, jest ona zobowiązana przedłożyć również informację
    z rejestru karnego każdego z państw, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich
    20 lat, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej
    z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego
    państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.
    16
  58. Jeżeli osoba będąca obywatelem innego państwa w oświadczeniu wskazanym
    w punkcie 7 oświadczyła, że w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwała na terenie
    państwa innego niż Polska i wskazała państwo, którego obywatelstwo posiada, jest
    zobowiązana przedłożyć również informację z rejestru karnego każdego z państw,
    w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, uzyskiwaną do celów działalności
    zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację
    z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji
    dla ww. celów.
  59. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności,
    nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego,
    wówczas kandydat/kandydatka zobowiązani są złożyć pod rygorem
    odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie
    byli prawomocnie skazani w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające
    przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a
    i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie
    wydano wobec nich innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścili się
    takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia
    sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu
    zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub
    określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją,
    wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
    duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez
    małoletnich lub z opieką nad nimi.
  60. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
    oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej
    za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie
    organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  61. W sytuacji, gdy zakres obowiązków pracowniczych kandydata do pracy będzie się
    wiązał z wychowaniem małoletnich, ich edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
    świadczeniem im porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem
    sportu lub realizacją innych ich zainteresowań, lub z opieką nad nimi Dyrektor
    Poradni jest zobowiązany do żądania od osoby zatrudnianej zaświadczenia
    z Krajowego Rejestru Karnego.
    17
  62. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Rejestru
    zagranicznego dyrektor uzyskuje od kandydata/kandydatki oświadczenie
    o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych,
    sądowych i dyscyplinarnych.
  63. Dyrektor Poradni jest zobowiązany do zapoznania kandydata/ki z klauzulą
    informacyjną RODO – dotyczy to osoby, która będzie dopuszczona do pracy lub do
    innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem
    małoletnich lub z opieką nad nimi w rozumieniu przepisów ustawy z 13 maja 2016
    r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tekst jedn.:
    Dz. U. z 2023 r., poz. 1304, z późn. zm.)
    18
    Przykładowy wzór oświadczenia
    ……………………………………………………
    (miejscowość i data)
    Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych
    zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem
    Ja, ……………………………………………………, posiadający/-a numer PESEL
    ………………………………………, oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za
    przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa
    z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne
    postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
    Ponadto oświadczam, że zapoznałem/-am się z zasadami ochrony dzieci/uczniów
    obowiązującymi w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 5 w Łodzi
    i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
    ……………………………………………………
    (podpis)
    19
    Przykładowy wzór oświadczenia
    Łódź, dnia ……………………..…..
    Oświadczenie osoby będącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej
    Ja, niżej podpisana/y ……………………………………………………., oświadczam, że
    w okresie ostatnich 20 lat nie zamieszkiwałem/zamieszkiwałem* poza granicami
    Rzeczypospolitej Polskiej, w niżej wymienionych państwach:
    ………………………………………….
    ………………………………………….
    W załączeniu składam informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
    przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art.
    207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
    narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające
    tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
    W związku z zamieszkiwaniem poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej:
    do niniejszego oświadczenia załączam informację z rejestrów karnych państw,
    w których zamieszkiwałem uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub
    wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub informację z rejestrów karnych
    tych państw (w przypadku, gdy prawo danego państwa, nie przewiduje wydawania
    informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami
    z dziećmi) lub oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 maja
    2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie
    małoletnich.
    Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
    fałszywego oświadczenia.
    ………………………………………….
    (data i podpis)
    20
  • Niepotrzebne skreślić. Pod pojęciem zamieszkiwania należy rozumieć wszelkie
    pobyty za granicą inne niż turystyczne lub w celu odwiedzin osoby bliskiej. Jako
    zamieszkiwanie należy rozumieć w szczególności pobyty, takie jak: stypendia i staże
    naukowe, wymiana studencka, praca za granicą, pobyty au paire, studia, praktyki lub
    inne formy nauki za granicą.
    21
    Przykładowy wzór oświadczenia
    Łódź, dnia __
    Oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 maja 2016 r.
    o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie
    małoletnich
    Ja,
    niżej
    podpisana/y
    ………………………………………….. (w związku
    z zamieszkiwaniem na terenie ………………………………………….. (oświadczam, że
    w państwie tym …………………………………………..(nazwa państwa) nie jest
    prowadzony rejestr karny/prawo nie przewiduje wydawania informacji z rejestru
    karnego. W związku z tym oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii* oraz nie wydano wobec mnie
    innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów
    zabronionych, oraz że nie mam obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego
    uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub
    określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo
    działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
    świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub
    realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
    Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
    fałszywego oświadczenia.
    ……………………………
    (data i podpis)
    22
  • Niepotrzebne skreślić
    jej
    ** Chodzi m.in. o przestępstwa: zabójstwa (we wszelkich jego formach), bezprawnego
    przerwania ciąży, spowodowania uszczerbku na zdrowiu, bójki lub pobicia, celowego
    zarażenia chorobą zakaźną, nieudzielenia pomocy osobie w stanie zagrożenia życia,
    zgwałcenia, wykorzystania seksualnego, obcowania płciowego z małoletnim, pedofilii
    i
    propagowania, kazirodztwa, posiadania i rozpowszechniania pornografii,
    stręczycielstwa i zmuszania do prostytucji, handlu ludźmi, znęcania się, wytwarzania,
    posiadania, handlu środkami psychoaktywnymi i inne przestępstwa związane
    z narkotykami.
    23
    Przykładowy wzór oświadczenia
    Łódź, dnia ………….
    Oświadczenie osoby posiadającej obywatelstwo innego państwa niż
    Rzeczpospolita Polska
    Ja, niżej podpisana/y ………………………………………………………. oświadczam,
    że w okresie ostatnich 20 lat nie zamieszkiwałem/zamieszkiwałem* poza granicami
    ……………………………………………**, w niżej wymienionych państwach:
    ……………………………………………………….
    ……………………………………………………….
    W załączeniu składam informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie
    przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art.
    207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
    narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające
    tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego oraz
    informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów
    działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub
    informację z rejestru karnego tego państwa (w przypadku, gdy prawo danego
    państwa, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub
    wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi).
    W związku z zamieszkiwaniem poza granicami państwa, którego jestem obywatelem,
    do niniejszego oświadczenia załączam informację z rejestrów karnych państw,
    w których zamieszkiwałem uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub
    wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub informację z rejestrów karnych
    tych państw (w przypadku, gdy prawo danego państwa, nie przewiduje wydawania
    informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami
    z dziećmi) lub oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 13 maja
    24
    2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie
    małoletnich.
    Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
    fałszywego oświadczenia.
    …………………………
    (data i podpis)
  • Niepotrzebne skreślić. Pod pojęciem zamieszkiwania należy rozumieć wszelkie
    pobyty za granicą inne niż turystyczne lub w celu odwiedzin osoby bliskiej. Jako
    zamieszkiwanie należy rozumieć w szczególności pobyty, takie jak: stypendia i staże
    naukowe, wymiana studencka, praca za granicą, pobyty au paire, studia, praktyki lub
    inne formy nauki za granicą.
    ** Należy wpisać nazwę państwa, którego składający oświadczenie jest obywatelem
    25
    Klauzula informacyjna RODO
    dla osoby, która będzie dopuszczona do pracy lub do innej działalności
    związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub
    z
    opieką nad nimi w rozumieniu przepisów ustawy z 13 maja 2016 r.
    o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tekst jedn.:
    Dz. U. z 2023 r., poz. 1304, z późn. zm.)
    Stosownie do treści art. 13 ust. 1 i 2 ogólnego rozporządzenia Parlamentu
    Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
    fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu
    takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE) (zwanego dalej: RODO) informuję,
    że:
  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Poradnia Psychologiczno –
    Pedagogiczna nr 5, z siedzibą w Łodzi, ul. Kopernika 40, tel. …………………,
    adres e-mail …………………………….. reprezentowane przez jego Dyrektora.
  2. Administrator wyznaczył Inspektora ochrony danych, z którym kontakt możliwy
    jest za pośrednictwem poczty elektronicznej, pod adresem e-mail:
    iod…………@cuwo.lodz.pl;
  3. Podstawę przetwarzania danych osobowych stanowi 6 ust. 1 lit. c RODO;
    w związku z art. 21 ust. 1 ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
    zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym,
  4. Zakres danych przetwarzanych dla potrzeb wskazanych w ustawie obejmuje:
    Pani/Pana imię i nazwisko, ewentualnie też nazwisko panieńskie lub
    poprzednie, numer PESEL, imiona rodziców,
  5. Dane osobowe mogą być udostępniane innym podmiotom, uprawnionym do ich
    otrzymania na podstawie obowiązujących przepisów prawa,
  6. Dane osobowe będą przetwarzane, w tym przechowywane zgodnie
    z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym
    i
    archiwach (Dz. U. z 2020 r., poz. 164) przez okres niezbędny do realizacji
    wskazanych powyżej celów przetwarzania, w tym również obowiązku
    archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do:
    26
    a) dostępu do treści swoich danych,
    b) żądania sprostowania tych danych,
    c) żądania usunięcia tych danych,
    d) żądania ograniczenia przetwarzania tych danych,
    e) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania tych danych,
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie,
    w formie, w jakiej została ona wyrażona. Od tego momentu dane Pani/Pana
    będą przetwarzane, co nie będzie miało wpływu na przetwarzanie dokonane
    przed wniesieniem sprzeciwu
  9. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa
    Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie
    danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
  10. Podanie danych jest dobrowolne, jednak konsekwencją ich niepodania jest brak
    możliwości sprawdzenia Pani/Pana w rejestrach wskazanych w ustawie
    o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, a tym
    samym brak możliwości nawiązania jakiejkolwiek umowy, w wyniku której
    mogłaby Pani/mógłby Pan mieć kontakt z dziećmi,
  11. Dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również
    w formie profilowania.
    Zapoznałam/-em się
    ………………………………………
    Data i czytelny podpis
    27
    Załącznik nr 2
    Ustalone w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 5 w Łodzi zasady
    bezpiecznych relacji personel – dziecko/uczeń oraz dziecko/uczeń –
    dziecko/uczeń
    Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników,
    stażystów i wolontariuszy, praktykantów, oraz inne osoby, dopuszczone do
    jakiejkolwiek działalności, związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,
    leczeniem,
    świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,
    uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub
    z opieką nad nimi. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o pracownikach,
    dotyczy do wszystkie ww. kategorie osób.
    Znajomość i zaakceptowanie zasad pracownicy potwierdzają podpisaniem
    oświadczenia.
    I.
    Relacje personelu Poradni
    Każdy pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
    i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec
    dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec
    innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty
    i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego
    zachowania.
    II. Komunikacja z dziećmi
  12. W komunikacji z dziećmi w pracownik zobowiązany jest:
    a) zachować cierpliwość i szacunek,
    b) słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do ich wieku
    i danej sytuacji,
    c) informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod
    uwagę oczekiwania dziecka,
    28
    d) szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od
    zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to
    możliwe; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej
    rozmowy,
    e) zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec
    konkretnego
    zachowania
    nauczycielowi/pracownikowi
    czy
    słów,
    mogą o tym powiedzieć
    lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać
    odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  13. Pracownikowi zabrania się:
    a) zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka oraz
    podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca
    z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
    b) ujawniania jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka wobec osób
    nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka,
    informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej
    i prawnej,
    c) zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to
    używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag,
    nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej
    oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej
    (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
    III. Działania realizowane z dziećmi
  14. Pracownik zobowiązany jest:
    a) doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je
    angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną,
    sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny
    i światopogląd,
    b) unikać faworyzowania dzieci.
  15. Pracownikowi zabrania się:
    a) nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub
    seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje
    29
    to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści
    erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,
    b) utrwalania
    wizerunku
    nieletniego
    (filmowanie,
    nagrywanie
    głosu,
    fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom
    trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja Poradni nie została o tym
    poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód
    rodziców/opiekunów oraz samych dzieci,
    c) proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych
    substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,
    d) przyjmowania pieniędzy, prezentów od nieletnich, od rodziców/opiekunów
    dziecka,
    e) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub
    rodziców/opiekunów dziecka, zachowywania się w sposób mogący sugerować
    innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne
    traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych – nie dotyczy to
    okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np.
    kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
  16. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez
    pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrektorowi
    placówki. Jeśli pracownik jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować
    stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
    IV. Kontakt fizyczny z dziećmi
  17. Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne.
    Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny
    i
    spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka
    w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst
    kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności
    każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec
    jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
  18. Pracownik zobowiązany jest:
    a) kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
    i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np.
    30
    przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach
    taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,
    b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
    c) zachować szczególną ostrożność wobec dziecka, które doświadczyło
    nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania;
    takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do
    nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów
    z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem,
    jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  19. Pracownikowi zabrania się:
    a) bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej dziecka
    w jakikolwiek inny sposób,
    b) dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
    niestosowny.
  20. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec
    dziecka, pracownik zobowiązany jest unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny
    z dzieckiem. W każdej czynności pielęgnacyjnej i higienicznej, związanej
    z pomaganiem dziecku w ubieraniu się i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu
    czy korzystaniu z toalety, pracownikowi powinna w miarę możliwości kadrowych
    asystować druga osoba zatrudniona. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad
    dziećmi należą do obowiązków pracownika – zostanie on przeszkolony w tym
    kierunku.
  21. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest
    spanie z dzieckiem w jednym łóżku.
  22. Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się
    z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie
    świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony
    innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę
    odpowiedzialną (np. nauczyciela, dyrektora) i/lub postępować zgodnie
    z obowiązującą procedurą interwencji.
    V. Kontakty pracownika z dzieckiem poza godzinami pracy
    31
  23. Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi uczęszczającymi do Poradni powinien
    odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub
    wychowawczych.
  24. Pracownikowi zabrania się zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania,
    spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi
    poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory,
    profile w mediach społecznościowych).
  25. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich
    rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail,
    telefon służbowy).
  26. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, pracownik
    zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora placówki, a rodzice/opiekunowie
    dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  27. Utrzymywanie
    i
    relacji
    towarzyskich
    lub
    rodzinnych
    (jeśli
    dzieci
    rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga
    zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich
    rodziców oraz opiekunów.
    VI. Bezpieczeństwo online
  28. Pracownik musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego
    z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy,
    a także własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron,
    korzystania
    z
    aplikacji
    randkowych, na których może on spotkać
    dzieci/uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach
    społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil
    pracownika jest publicznie dostępny, to również dzieci i ich rodzice/opiekunowie
    mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.
  29. Pracownik zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia
    elektroniczne w trakcie lekcji oraz wyłączyć na terenie funkcjonalność Bluetooth.
  30. Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z dziećmi poprzez
    przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
    32
    33

Załącznik nr 3
Wzór – karta interwencji

Imię i nazwisko
dziecka/ucznia

Przyczyna
interwencji (forma
krzywdzenia)

Osoba
zawiadamiająca o
podejrzeniu
krzywdzenia

Opis działań
podjętych przez
pedagoga/psychol
oga
Data: Działanie:

Spotkania z
opiekunami
dziecka/ucznia
Data: Opis spotkania:

Forma podjętej
interwencji
(zakreślić właściwe)
zawiadomienie
o podejrzeniu
popełnienia
przestępstwa
wniosek o wgląd w
sytuację
dziecka/ucznia/rodziny
inny rodzaj
interwencji
(jaki?):
…………………
…………
…………………
…………………
……
Dane dotyczące
interwencji (nazwa
organu, do którego
zgłoszono
interwencję) i data
interwencji

34

Wyniki interwencji – działania
organów wymiaru
sprawiedliwości
(jeśli placówka
uzyskała
informacje o
wynikach działania
placówki lub
działania rodziców)
Data: Działanie:

Załącznik nr 4
Zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych dzieci/uczniów

  1. Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. We wszystkich
    działaniach Poradni kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania,
    przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci/uczniów.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu
    sukcesów dzieci/uczniów, promocji Poradni dokumentowaniu działań i zawsze ma
    na uwadze ich bezpieczeństwo. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące
    szeroki przekrój dzieci/uczniów – chłopców i dziewczęta, dzieci/uczniów w różnym
    wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy
    etniczne.
  3. Rodzice/opiekunowie decydują, czy wizerunek ich dzieci będzie mógł być przez
    nas wykorzystany.
  4. Zgoda rodziców/opiekunów na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko
    wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie zostali poinformowani o sposobie
    i celu wykorzystania zdjęć/nagrań i przysługujących im prawach.
  5. Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci/uczniowie poprzez:
    a) prośbę o pisemną zgodę rodziców/opiekunów przed publikacją
    zdjęcia/nagrania,
    b) udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim
    kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie prawa posiadają osoby
    uwiecznione na zdjęciach/nagraniach lub ich rodzice/opiekunowie prawni.
    c) unikanie
    podpisywania
    zdjęć/nagrań
    informacjami
    identyfikującymi
    dziecko/ucznia z imienia i nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie
    dziecka/ucznia, używamy tylko imienia,
    d) rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji o dziecku/uczniu,
    powiązanych z jego wizerunkiem (np. w przypadku zbiórek indywidualnych
    organizowanych przez Poradnię, chyba, że informacja taka jest nierozerwalnie
    związana z celem publikacji zdjęcia (np. informacja, że osoba na zdjęciu zajęła
    1 miejsce w konkursie lub zawodach)
  6. Zmniejszamy ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań
    dzieci/uczniów poprzez przyjęcie następujących zasad:
    35
    a) wszystkie dzieci/uczniowie znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być
    ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka/ucznia poniżająca,
    ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
    b) zdjęcia/nagrania
    dzieci/uczniów
    koncentrują
    się
    na czynnościach
    wykonywanych przez dzieci/uczniów i w miarę możliwości przedstawiają ich
    w grupie, a nie pojedyncze osoby,
    c) rezygnujemy z publikacji zdjęć dzieci/uczniów, nad którymi nie sprawujemy już
    opieki,
    d) wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania
    wizerunków dzieci/uczniów są rejestrowane i zgłaszane dyrekcji, podobnie jak
    inne
    niepokojące
    dzieci/uczniów.
    sygnały
    dotyczące
    zagrożenia
    bezpieczeństwa
  7. W sytuacjach, w których Poradnia rejestruje wizerunki dzieci/uczniów do własnego
    użytku, deklarujemy, że:
    a) dzieci/uczniowie i rodzice/opiekunowie zawsze będą poinformowani o tym, że
    dane wydarzenie będzie rejestrowane,
    b) zgoda rodziców/opiekunów na ewentualne rozpowszechnianie zdjęć/nagrań
    z wydarzenia z udziałem ich dziecka zostaje przyjęta przez Poradnię na piśmie,
    c) w przypadku rejestracji wydarzenia zleconej osobie zewnętrznej (wynajętemu
    fotografowi lub kamerzyście) dbamy o bezpieczeństwo dzieci/uczniów
    i młodzieży poprzez:
    − zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania
    niniejszych wytycznych,
    − zobowiązanie osoby rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora
    w czasie trwania wydarzenia,
    − niedopuszczanie do sytuacji, w której osoba rejestrująca będzie przebywała
    z dziećmi bez nadzoru pracownika Poradni,
    − informowanie rodziców/opiekunów oraz dzieci/uczniów, że osoba/firma
    rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia, i upewnienie
    się, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie
    wizerunku ich dzieci.
  8. Jeśli wizerunek dziecka/ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak
    zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów
    dziecka/ucznia nie jest wymagana.
    36
  9. W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości
    organizowanych przez Poradnię rejestrują wizerunki dzieci/uczniów do prywatnego
    użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
    a) Przetwarzanie, w tym publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki
    dzieci/uczniów i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w
    przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów,
    b) zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci/uczniów nie powinny być
    udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych,
    chyba że rodzice lub opiekunowie dzieci/uczniów wyrażą na to zgodę,
    c) przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze sprawdzamy ustawienia
    prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku
    dziecka/ucznia.
  10. Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować
    organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą
    zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji Poradni.
  11. W powyższej sytuacji poinformujemy dokonującego rejestracji wydarzenia
    i dokonującego publikacji, że powinien on spełnić obowiązki prawne dotyczące
    rozpowszechniania wizerunku, w tym uzyskać na piśmie od rodziców/opiekunów
    zgody na rozpowszechnianie wizerunku ich dzieci. Przedstawiciele mediów lub
    dowolna inna osoba, którzy chcą zarejestrować organizowane przez nas
    wydarzenie i opublikować zebrany materiał, zobowiązani są udostępnić:
    a) informacje o imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej
    o zgodę
    b) uzasadnienie potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacje, w jaki sposób
    i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
    c) podpisaną deklarację o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
  12. Personelowi (nazwa placówki) nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów
    i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka/ucznia na terenie
    instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka/ucznia oraz bez zgody
    dyrekcji.
  13. Personel Poradni nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje
    mediom kontaktu do rodziców/opiekunów dzieci/uczniów i nie wypowiada się
    w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka/ucznia lub jego
    37
    rodzica/opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest
    przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  14. W celu realizacji materiału medialnego, dyrekcja może podjąć decyzję
    o udostępnieniu wybranych pomieszczeń Poradni dla potrzeb nagrania.
    Podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby
    uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie dzieci/uczniów.
  15. Jeśli dzieci/uczniowie, rodzice lub opiekunowie nie wyrazili zgody na
    rozpowszechnianie wizerunku dziecka/ucznia, respektujemy ich decyzję.
    Z wyprzedzeniem ustalamy z rodzicami/opiekunami i dziećmi sposób, w jaki osoba
    rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko/ucznia, aby nie
    utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych, a w przypadku,
    gdyby do takiego utrwalenia doszło – jak rozpoznać to dziecko/ucznia aby
    zdjęcia/nagrania z jego udziałem nie upubliczniać, a w przypadku upubliczniania
    tego zdjęcia lub nagrania – dokonać uprzedniej anonimizacji dziecka/ucznia.
  16. Poradnia
    przechowuje
    materiały
    zawierające
    wizerunek
    dzieci/uczniowie/wychowankowie w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla
    dzieci/uczniów:
    a) nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane
    w zamkniętej na klucz szafie, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia
    i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem
    ograniczonym do osób uprawnionych przez (nazwa placówki),
    b) nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o
    archiwizacji,
    c) nie przechowujemy w Poradni materiałów elektronicznych zawierających
    wizerunki dzieci/uczniów na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich
    jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive),
    d) nie jest dozwolone używanie przez personel osobistych urządzeń rejestrujących
    (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania
    wizerunków dzieci/uczniów,
    e) jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące
    należące do Poradni.
    38
    Załącznik nr 5
    Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
    w Poradni.
  17. Infrastruktura sieciowa Poradni umożliwia dostęp do Internetu, zarówno
    personelowi, jak i dzieciom/uczniom, w czasie zajęć i poza nimi.
  18. Sieć jest monitorowana, tak aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców
    ewentualnych nadużyć.
  19. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Poradni bazują na aktualnych
    standardach bezpieczeństwa.
  20. Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w Poradni jest
    ………………………………………
  21. Do obowiązków tej osoby należą:
    a) zabezpieczenie sieci internetowej Poradni przed niebezpiecznymi treściami
    poprzez
    instalację
    oprogramowania,
    i
    aktualizację
    odpowiedniego,
    nowoczesnego
    b) aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz na pół roku,
    c) przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym
    dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści;
    w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara
    się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia; informację
    o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia
    niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi
    Poradni, który aranżuje dla dziecka/ucznia rozmowę z psychologiem lub
    pedagogiem na temat bezpieczeństwa w Internecie; jeżeli w wyniku
    przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że
    dziecko/uczeń jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze
    interwencji.
  22. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika ma on obowiązek
    informowania dzieci/uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
    Pracownik Poradni czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu
    przez dzieci/uczniów podczas zajęć.
    39
  23. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet przeprowadza
    z dziećmi/uczniami cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania
    z Internetu.
  24. Poradnia zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących
    bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest
    swobodny dostęp do sieci.
    40
    41

Załącznik nr 6
Wzór – ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem – dla pracowników

PYTANIE ODPOWIEDŹ
Czy znasz standardy ochrony
małoletnich przed krzywdzeniem
obowiązujące w Poradni, w którym
pracujesz?

Czy potrafisz rozpoznawać symptomy
krzywdzenia dzieci/uczniów?

Czy wiesz, jak reagować na symptomy
krzywdzenia dzieci/uczniów?

Czy wszystkie zapisy zawarte w
Standardach Ochrony Małoletnich przed
krzywdzeniem są dla Ciebie
zrozumiałe?

Jeśli nie – wskaż które zapisy są
niezrozumiałe

42

Załącznik nr 7
Wzór – ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem – dla dyrektorów/ kierowników placówek

PYTANIE ODPOWIEDŹ
Kiedy w placówce zostały
wprowadzone Standardy Ochrony
małoletnich przed krzywdzeniem?

Gdzie są udostępnione Standardy
Ochrony małoletnich przed
krzywdzeniem w wersji zupełnej? – na tablicy ogłoszeń – www/ BIP – dziennik elektroniczny – inne

Czy w placówce opublikowana została
wersja skrócona przeznaczona dla
małoletnich?

Czy pracownicy zostali przeszkoleni w
zakresie Standardów Ochrony
małoletnich przed krzywdzeniem

Czy w placówce wyznaczona została
osoba odpowiedzialna za przyjmowanie
zgłoszeń o zdarzeniach?

Czy w placówce wyznaczona została
osoba odpowiedzialna za przyjmowanie
zgłoszeń o zdarzeniach?

Czy w placówce prowadzony jest
Rejestr zdarzeń

Załącznik nr 8
Obszary ryzyka
Obszary ryzyka
Czynniki
ryzyka
Znaczenie
ryzyka
(wysokie –
średnie –
niskie)
Jak
zredukować
ryzyko
Personel


  1. Działania do
    wdrożenia

    1. Partnerzy

  2. Współpracownicy 1.

    1. Usługi

  3. Zewnętrzna

  4. komunikacja

    1. UWAGI:
      43
      44
      45
      46
      47
      Materiał opracowany został na podstawie zapisów ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o
      zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.
      z 2023 r. poz. 1606), która wprowadza termin „standardy ochrony małoletnich”, oraz
      podręcznika Standardy ochrony dzieci/uczniowie/wychowankowie w żłobkach i
      placówkach oświatowych pod redakcją Agaty Sotomskiej z Fundacji „Dajemy
      Dzieciom Siłę”

Możliwość komentowania została wyłączona.