O Nas

 z10174110Q,Tatry-Wysokie-i-Dolina-Pieciu-Stawow-Polskich

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Młodzieży w Łodzi, z siedzibą przy Alei ks. kard. Stefana Wyszyńskiego 86, jest publiczną specjalistyczną placówką oświatowo-wychowawczą, jedną z dziewięciu Poradni Miasta Łodzi.

Swoim działaniem obejmuje teren całego Miasta Łodzi. Świadczona pomoc psychologiczno-pedagogiczna, bezpłatna i dobrowolna, adresowana jest do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, ich rodzin, opiekunów, nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów i psychologów szkolnych.

Dyrektorem Poradni jest mgr Dariusz Nowak, wicedyrektorem (społ.) mgr Hanna Arend.

Wyspecjalizowana kadra 17 psychologów, pedagogów i logopedów, działająca w sposób zintegrowany, w powołanych zespołach (ds. orzekania, profilaktyki, doradztwa zawodowego, diagnostyki) realizuje główne cele i zadania poradni:

Cele działania Poradni jest udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej młodzieży, rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom w zakresie:

  1. rozwiązywania problemów dojrzewania, wpływających na funkcjonowanie
    w szkole oraz  w środowisku rodzinnym i rówieśniczym,
  2. udzielania pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej,
  3. profilaktyki problemowej, w tym profilaktyki uzależnień i wspomagania wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny

Zadania:

  1. popularyzacja wiedzy psychologicznej  i pedagogicznej  wśród młodzieży, rodziców i nauczycieli dotyczącej okresu dojrzewania, w tym ochrony zdrowia psychicznego
  2. podejmowanie działań na rzecz młodzieży zagrożonej patologią społeczną,
  3. rozwijanie umiejętności wychowawczych wśród rodziców i nauczycieli,
  4. uczenie i rozwijanie umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
    i problemów oraz innych umiejętności w zakresie komunikacji społecznej.
  5. prowadzenie indywidualnych badań diagnostycznych (psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych) w celu określenia poziomu rozwoju dla młodzieży z trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi,
  6. diagnozowanie problemów i potrzeb środowiska szkolnego (uczniów, nauczycieli) problemów.
  7. opracowywanie i wydawanie opinii psychologicznych, pedagogicznych
    i logopedycznych określających formę pomocy w zależności od problemu,
  8. prowadzenie różnego rodzaju terapii psychologicznej (indywidualnej, grupowej, rodzinnej), w zależności od rozpoznanych potrzeb
  9. pedagogicznej (indywidualnej, grupowej), logopedycznej (indywidualnej, grupowej),
  10. prowadzenie zajęć grupowych dla młodzieży

Powyższe zadania realizowane są poprzez:

  • konsultacje (pierwszy kontakt z poradnią i wstępna kwalifikacja problemu): logopedyczne, dyslektyczne, interwencyjno-doradcze, Punkt Poradnictwa Zawodowego,
  • diagnozę – kompleksowe badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne, umożliwiające rozpoznanie deficytów i zaburzeń rozwojowych oraz określenie optymalnych dla dziecka form opieki, pomocy i kształcenia,
  • terapię – indywidualne i grupowe formy pomocy uczniom i rodzicom, w tym terapia rodzin, logopedyczna, pedagogiczna,
  • psychoedukację – popularyzowanie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej wśród młodzieży, rodziców i nauczycieli, z przewagą warsztatowych form pracy na terenie szkół,
  • profilaktykę – szeroki wachlarz indywidualnych i grupowych form pomocy, realizowanych na terenie szkoły i poradni, eliminujących czynniki ryzyka zachowań problemowych młodzieży, adresowanych do uczniów, nauczycieli i rodziców; w tym m.in.: grupowa praca z  młodzieżą z deficytami w zakresie umiejętności społecznych, cykliczne zajęcia, ułatwiające uczniom planowanie kariery zawodowej, spotkania z rodzicami adolescentów, warsztaty dla nauczycieli, coaching dla pedagogów szkolnych, dyżury na terenie podopiecznych szkół),
  • działalność informacyjną – m. in. stałe aktualizowanie oferty poradni, współpraca z mediami, udział w zebraniach dla rodziców w szkołach, ulotki, plakaty,
  • orzekanie – wydawanie przez Zespół Orzekający działający w strukturze organizacyjnej Poradni orzeczeń
  • opiniowanie – wydawanie na wniosek rodziców opinii psychologiczno-pedagogicznych po zakończeniu procesu diagnostycznego.
  • ścisłą współpracę z placówkami, znajdującymi się na terenie działania Poradni. Każda placówka ma przydzielonych z ramienia Poradni opiekunów, którzy odpowiadając na zapotrzebowanie szkoły uczestniczą w spotkaniach psychoedukacyjnych z rodzicami, w dniach otwartych na terenie szkoły, w szkoleniowych Radach Pedagogicznych, systematycznie odbywają konsultacje z pedagogami szkolnymi i nauczycielami, interweniują w sytuacjach kryzysowych.
  • coaching indywidualny i grupowy
  • mediacje rodzinne oraz szkolne

 

Komentarze są wyłączone.