Łódzka Debata Zawodowa 16.04.2015

100_2829100_2825100_2837100_2826100_2828100_2824100_2831100_2833100_2836100_2822100_2825100_2835

Sprawozdanie z udziału przedstawicieli naszej Poradni w debacie
Edukacja a sukces na rynku pracy – debata o przyszłości… część II
która odbyła się w Urzędzie Miasta Łodzi w dniu 16 kwietnia 2015 roku.

Obecni na debacie byli m.in.: wiceprezydent Łodzi pan Tomasz Trela, dyrektor Wydziału Edukacji pan Krzysztof Jurek, dyrektorzy łódzkich gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, przedstawiciele uczelni wyższych, nauczyciele, pracodawcy, młodzież szkół łódzkich. Debatę prowadził pan Janusz Moos – dyrektor ŁCKP i DN.
Debacie towarzyszyły prezentacje pana Zbigniewa Kozańskiego i pani Magdaleny Drab z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Młodzieży na temat roli doradztwa edukacyjno-zawodowego w odnoszeniu sukcesu w szkole i na rynku pracy oraz pani Małgorzaty Siennej z ŁCDN i KP.
W trakcie debaty i podczas prezentacji przedstawiciele naszej Poradni zwrócili uwagę na następujące sprawy :
• istotna rola doradztwa edukacyjno-zawodowego w podejmowania przez młodzież przemyślanych decyzji edukacyjno-zawodowych, rozwijaniu umiejętności projektowania i kierowania karierą edukacyjno-zawodową a także rozwijania kompetencji społecznych, osobistych i umysłowych niezbędnych każdemu absolwentowi szkoły,
• istnieje potrzeba rozwijania doradztwa edukacyjno-zawodowego nie tylko dla gimnazjalistów, ale także dla młodzieży szkół ponadgimazjalnych, zarówno tych o profilu zawodowym jak i ogólnokształcącym,
• doradztwo powinno być systemem / procesem/ a nie tylko jednorazową, incydentalną interwencją, gdyż podejmowanie decyzji zawodowych nie jest jednorazowym, prostym aktem ale złożonym, wieloetapowym procesem,
• dla uczniów gimnazjów, ale także dla uczniów szkół ponadgimazjalnych decyzje zawodowe są trudne, gdyż podejmowane są w warunkach niepewności, w bardzo złożonym środowisku edukacyjno-zawodowym/ wielość ścieżek i profili kształcenia/, przy często niewystarczającej wiedzy młodzieży zarówno o sobie, ścieżkach edukacyjnych, a w szczególności o obecnym i przyszłym rynku pracy,
• dlatego wsparcie ze strony doradców edukacyjno-zawodowych jest konieczne, powinno ono mieć charakter ciągły i kompleksowy, dostarczać uczniom oraz ich rodzicom zarówno informacji i eksperckiej wiedzy, jak i wsparcia o charakterze psychologicznym i motywacyjnym,
• tego typu działania doradcze są prowadzone w szkołach przez doradców, coachów i psychologów z Poradni dla Młodzieży, w trakcie debaty zaprezentowano ofertę w tym zakresie ze strony naszej Poradni,
• podkreślono potrzebę systematycznej współpracy szkół z doradcami i specjalistami z Poradni na każdym etapie kształcenia młodzieży,
• ponadto za istotne uznano posługiwanie się wiarygodnymi i rzetelnymi danymi na temat rynku pracy, jego prognoz , za niezbędne uznano udostępnianie danych pochodzących z badania losów absolwentów szkół i uczelni,
• w szkołach należy upowszechniać pogląd, że współczesne doradztwo edukacyjno-zawodowe to nie tylko wsparcie w podjęciu jednorazowej decyzji, ale szeroki program kształtowania postaw i kompetencji, które są niezbędne współczesnemu absolwentowi szkoły w skutecznym zarządzaniu swoją edukacyjno-zawodową karierą, która trwa całe życie.
Opracowanie: Zbigniew Kozański, Magdalena Drab

Komentarze są wyłączone.